Erell (jumper) by Anna Dervout
Welcome! You are browsing as a guest
Create a free account to see 79 projects made from this pattern and more... What am I missing?

Erell (jumper)

Knitting
October 2018
The Wool Barn - Yak DK
DK (11 wpi) ?
22 stitches and 32 rows = 4 inches
US 5 - 3.75 mm
US 4 - 3.5 mm
875 - 1804 yards (800 - 1650 m)
Finished bust measurements: 94.5, 102 (109, 116, 123.5) [131, 138, 145.5]cm
This pattern is available for £6.00 GBP buy it now

Erell is a drop-shoulders boxy sweater which features a nice stitch that fades on the body.

The body is knitted from bottom to top: you start by knitting the bottom of the body in the round, then the front and back are knitted one by one back and forth. Shoulders are then joined by a three needles bind off, and the stitches from the sleeves are picked-up to knit them in the round from top to bottom.


A hat version of this pattern is available under the name of ‘Erell hat’ on Ravelry.

NOTIONS & INFORMATION

Sizes: Finished bust measurements: 94.5, 102 (109, 116, 123.5) 131, 138, 145.5cm


Gauge: 22 stitches x 32 rows = 10 cm in stockinette stitch in 3.75mm/US 5 (or another size to get the gauge) 

Recommended Ease: between 20 and 25cm of positive ease.

Yarn and notions:
- DK weight yarn: about 800, 840 (915, 1075, 1220) 1450, 1550, 1650 meters.

It is advised to choose a yarn with a % of silk so the jumper drapes nicely.

Yarn used for this version: The Wool Barn, Yak DK, ‘Rosewood’ colourway, with 23cm of positive ease.


  • Recommended needles (to get the gauge): 3.75mm/US 5 3.5cm/US 4 needles for the ribbing
  • Stitch markers
  • Waste yarn to put the stitches on hold
  • Tapestry needle

Erell est un pull boxy qui possède un joli point fantaisie très présent dans le bas du corps et qui s’estompe au niveau de la poitrine.

Le corps est tricoté du bas vers le haut: on commence par tricoter le bas du corps en rond, puis le devant et le dos sont tricotés en aller-retour l’un après l’autre. Les épaules sont jointes ensemble et les mailles de l’encolure sont relevées pour une finition en côtes.
Les mailles des manches sont ensuite relevées pour les tricoter de l’emmanchure jusqu’au poignet.


Une version bonnet est disponible sous le nom ‘bonnet Erell’ sur Ravelry.

MATERIEL ET INFORMATIONS

Tailles : 94.5, 102 (109, 116, 123.5) 131, 138, 145.5cm


Echantillon : 22 mailles x 32 rangs = 10 cm en jersey en aiguilles 3.75mm/US 5 (ou autre taille dépendant de votre échantillon).

Aisance recommandée : entre 20cm et 25cm d’aisance positive.

Laine et Matériel :
Laine DK : environ 800, 840 (915, 1075, 1220) 1450, 1550, 1650 mètres.

Il est conseillé de choisir une laine avec un % de soie pour que le pull ait un beau drapé.

Laine utilisée pour la version de présentation : The Wool Barn, Yak DK, coloris ‘Rosewood’, avec 23cm d’aisance positive.


  • Aiguilles préconisées (si votre échantillon correspond bien) 3.75mm/US 5
  • Aiguilles 3.5cm/US 4 pour les côtes
  • Marqueurs
  • Morceaux de laine pour mettre les mailles en attente
  • Une aiguille à laine