Lilje by Wenche Roald
Welcome! You are browsing as a guest
Create a free account to see 14 projects made from this pattern and more... What am I missing?

Lilje

Knitting
August 2018
Fingering (14 wpi) ?
24 stitches and 36 rows = 4 inches
in hullmønster etter diagram
US 1½ - 2.5 mm
US 2½ - 3.0 mm
1187 - 1704 yards (1085 - 1558 m)
XS (S) M (L) XL
This pattern is available for kr.50.00 NOK buy it now

BLI MED PÅ SAMSTRIKK!
Sjølingstad Uldvarefabrik inviterer til samstrikk av denne jakken i forkant av Strikkedagene på Sjølingstad Uldvarefabrik 5. og 6. oktober 2018. Oppskriften publiseres 15/8-18. Det er 25% rabatt på oppskriften første uken, altså t.o.m. 21/8-18.

Judith Seland Nilsen, som jobber på Sjølingstad Uldvarefabrik skriver i facebook-gruppen Strikkedager på Sjølingstad Uldvarefabrikk (du kan melde deg inn der uansett om du skal på strikkedagene eller ei):

Bli med på samstrikken av jakka Lilje! Mønsteret har Wenche Roald laget etter ei gammel jakke som ble funnet i en fillesekk på loftet på Sjølingstad Uldvarefabrik. Mønsteret publiseres på Ravelry 15. august, og Wenche gir 25% på mønsteret den første uka. Info om mål, garn, garnmengde m.m. finner dere på bildet. Hvis noen ønsker å kjøpe garn fra fabrikken, kan dere bestille på sjolingstad@vestagdermuseet.no. Vi sender ut garn fra mandag. Samstrikken er åpen for alle, og vi har to garnpremier: Vi trekker en halv kilo Sjølingstadgarn i valgfri farge til en av dere som stiller med ferdig jakke på Strikkelørdagen 6. oktober. Og en garnpremie til en som har tagget ferdig jakke med #Sjølingstadlilje på Instagram, Ravelry, eller viser ferdig jakke her i gruppa innen 6. oktober. Men den største premien er jo ei herlig fin jakke!

Mønsteret publiseres altså 15. august, så da starter vi. Del gjerne bilder underveis, spør her om du står fast. Jeg har allerede prøvestrikket jakka, og den ble herlig fin og grønn og varm. Derfor legger jeg opp til genser denne gangen. Ja, det er lov:-)

Har jeg husket å si alt da? I så fall, strikk og kos dere! Takk til Wenche Roald for kjempefint mønster!



INFORMASJON
Plaggets mål
Overvidde: 89,5 (95) 101 (107) 112,5 cm
Hel lengde: 51 (52) 56 (57) 62 cm
Ermelengde: 45 (45) 46 (46) 47 cm
Ermevidde: 31 (32,5) 34 (36) 37,5 cm

Strikkefasthet
24 m x 36 omg i mønster etter diagram på pinne 3 = 10 x 10 cm. Strikkefastheten er ­viktig – strikk en ­prøvelapp, gjerne 2x2 ­rapporter og vask den før du tar mål. Bytt pinnestørrelse hvis ­strikkefastheten ikke stemmer. Ev. gjør egne justeringer.

Forslag til strikkepinner
Strømpepinner: 2,5 og 3 mm
Rundpinner: 2,5 (60 cm), 3 mm (40 & 80 cm)

Garn: 2-tråds Sjølingstadgarn (350 m/100 g). Modellen på bildene er i fargen lavendelgrå, ca. 310 (330) 370 (395) 445 g

Annet: 9 knapper. Merk: Modellen på bildene har 10 knapper/­knapphull. Men det ble ukurant i forhold til å oppgi fornuftige mål (avstand) ­mellom knapphullene for de forskjellige størrelsene – derfor er det 9 knapphull i oppskriften, noe det også var på originalen.

Litt om jakken:
«Lilje» er en rekonstruksjon av en ­jakke funnet i ­fillehaugen på loftet hos Sjølingstad Uldvarefabrik. Jakken var en del av utstillingen der høsten 2017, tema var ­strukturstrikk.
Jakken har et ­tradisjonelt snitt og strikkes ­nedenfra og opp. Bolen (for- og bakstykke) strikkes i ett ­stykke, frem og tilbake. ­Ermene strikkes rundt opp til under ermet, derfra strikkes ermetoppen frem og tilbake. Ermene sys i. ­Halskanten ­strikkes til slutt.
Det er ­vrangborder nede på ­ermer og bol og i halsen. Den øverste delen av ­ermene og skulderstykkene er også ­ribbestrikket. På jakken for øvrig er det et ­enkelt ­hullmønster, som er lett å lære utenat. ­Knappestolpene er ­perlestrikket og de ­strikkes i ett med bolen. Ermene har en fin og ­feminin formet ermetopp.


Vær oppmerksom på at 25% mva. legges til prisen for norske kunder.

VAT (tax) may be added to the price if you are a customer in the European Union.*