Hvitveis by Lene Tøsti
Welcome! You are browsing as a guest
Would you like to see 16 projects made from this pattern and much more? create a free account What am I missing?

Hvitveis

Knitting
August 2016
Fingering (14 wpi) ?
23 stitches = 4 inches
US 2½ - 3.0 mm
US 1½ - 2.5 mm
1094 - 1969 yards (1000 - 1800 m)
XS - 3XL
This pattern is available for kr.45.00 NOK buy it now

Vær oppmerksom på at det legges til 25% MVA for norske kunder.

Denne kofta strikkes ovenfra og ned. Den strikkes rundt i et stykke og klippes så opp midt foran. Det plukkes deretter opp masker til knappestolper. Halskanten strikkes til slutt. Det strikkes forkortede pinner på bærestykket både før og etter mønsteret for å få kofta litt lengre bak og litt mer utringet foran. Det er fire alternativer for fasong på bolen: Rett, lett innsvinget, middels innsvinget og meget innsvinget. Det er også to alternativer for ermefasong: litt vide og litt smale. Det runde bærestykket er likt uansett hvilken fasong man velger på bolen.

Den avbildede kofta er størrelse S, med meget innsvinget fasong og litt vide ermer. Modellens mål 88 – 68 – 88 cm, vidden på kofta er altså litt mindre enn modellens mål. Det ensfargede partiet på kofta er meget tøyelig, og tillater likevel bevegelse. Ønskes en like figurnær kofte bør man velge den størrelsen som er nærmest faktiske kroppsmål. Den kan også gjerne strikkes med noen få cm bevegelsesvidde.

Strikkefasthet
23 m glattstrikk med eller uten mønster =10 cm

Størrelser
Kofta finnes i 7 størrelser: XS (S) M (L) XL (XXL) 3XL

Overvidde:
77 (85,5) 94,5 (103) 112,5 (121,5) 131 cm

Midjevidde:
Lett innsvinget:
70 (78,5) 87,5 (96) 105,5 (114,5) 124 cm
Middels innsvinget:
63 (71,5) 80,5 (89) 98,5 (107,5) 117 cm
Meget innsvinget:
56 (65) 73,5 (82) 91,5 (100,5) 110 cm

Vidde i nedkant:
77 (85,5) 94,5 (103) 112,5 (121,5) 131 cm

Garn:
2-tråds Sjølingstadgarn i følgede farger:
Hovedfarge: Gulgrønn nr 230
Mønsterfarge 1: Vårgrønn nr 239
Mønsterfarge 2: Hvit nr 6676
Mønsterfarge 3: Gul nr 105

Du kan gjerne bruke annet garn, så lenge du får samme strikkefasthet. Ta hensyn til løpelengden hvis du velger å bruke annet garn.

Garnmengde:
Hovedfarge: 300 (350) 350 (400) 400 (450) 450 g
Mønsterfarge 1: 50 (50) 50 (50) 50 (100) 100 g
Mønsterfarge 2: 50 g alle størrelser
Mønsterfarge 3: Noen få meter