hULLbordjakke by Wenche Roald

hULLbordjakke

Knitting
August 2019
Fingering (14 wpi) ?
24 stitches and 36 rows = 4 inches
in stockinette stitch / glattstrikk
US 2½ - 3.0 mm
1148 - 2105 yards (1050 - 1925 m)
XS (S) M (L) XL (2XL) 3XL
Norwegian
This pattern is available for kr.50.00 NOK buy it now

Vær oppmerksom på at det legges til 25% MVA for norske kunder.
Note that VAT may be added for customers in the EU.



«hULLbordjakke» er en klassisk strikkejakke – en «allrounder» som kan brukes til det meste i garderoben. Kanskje du blir så glad i den at du må strikke den i flere farger! Hullmønsteret er inspirert av mønsteret langs ermeåpningene på en kortermet barnejumper som er funnet i fillesekkene på Sjølingstad Uldvarefabrik. Vrangbordene er strikket som man ofte gjorde før i tiden - slik at annenhver rettmaske blir vridd. Det er dekorativt og passer godt til hullmønsteret.

Jakken er rett i modellen og er strikket ovenfra og ned med hullmønster og raglanøkninger. Bærestykket og bolen strikkes frem og tilbake, mens ermene strikkes rundt. Knappekantene strikkes i ett med jakken så det er minimalt med etterarbeid: Kun å strikke halskanten, feste tråder og sy i knapper.

Oppskriften kan ved første øyekast virke litt overvelvende. Det er endel markører, økninger osv. å forholde seg til. Men hvis du holder tungen rett i munnen og gjør som det står i oppskriften og jeg er ganske sikker på at du vil komme inn i det. Når du er forbi raglanøkningene og strikker bolen og ermene er det “plankekjøring”.

Størrelser
XS (S) M (L) XL (2XL) 3XL

Ferdige mål
Overvidde: 82,5 (88,5) 98,5 (108,5) 118,5 (128,5) 138 cm
Hel lengde: 55 (56) 57 (57,5) 60 (61) 64 cm
Ermelengde: 45 (45) 46 (47) 48 (49) 50 cm
Ermevidde: 27,5 (28,5) 31 (33,5) 37,5 (41) 45 cm

Strikkefasthet
24 m x 36 omg i glattstrikk = 10 x 10 cm
22,5 m i hullmønster = 10 cm

Garn: 2-tråds Sjølingstadgarn (350 m/100 g), 300 (350) 350 (400) 450 (500) 550 g

Veiledende pinner: 3 mm

Annet
10 (10) 10 (10) 10 (11) 11 knapper. 10 maskemarkører, stoppenål, garnrest som kan brukes som maskeholder for ermemaskene.