marias garn

Patterns available as Ravelry Downloads

Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med flerfärgsmönster inspirerat av tröjärmar från Dalarna.
Knitting: Pullover
Viva är stickad på rundstickor med början vid halsen och sedan neråt, detta innebär att det inte blir en enda söm att sy! Det är lätt att justera plaggets längd och ärmlängd efter provning.
Knitting: Mid-calf Socks
Socka med förstärkt hällapp stickad från tån och upp.
Knitting: Cuffs
Magiska ränder är en förenklad variant av dubbelstickning, i detta fall får man en tvärrandig och en diagonalrandig sida.
Knitting: Cuffs
Prickmönstret stickas i minst två kontrasterande färger, men man stickar endast med en färg i taget.
Knitting: Mid-calf Socks
Socka med förstärkt hällapp stickad från tån och upp.
Knitting: Mid-calf Socks
Socka med förstärkt hällapp stickad från tån och upp. Fotens ovansida (undersidan är slätstickad) och sockans skaft är täckta med ett enkelt strukturmönster.
Knitting: Cowl
Halskragen är stickad runt med dubbel över- och nederkant.
Knitting: Ankle Sock
Kort bassocka med förstärkt hällapp, stickad från tån och upp.
Knitting: Pullover
Matilde är en lätt och vid tröja med smala resårstickade ärmar.
Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med mönster i flerfärgskrus.
Knitting: Mittens
De blommiga ränderna stickas i en eller flera färger, jag har valt ett självrandande garn som ger varje blomrand en egen färg. Då mönstret har en fin struktur kan vanten även stickas enfärgad.
Knitting: Pullover
Claudia är en lätt och vid tröja med smala resårstickade ärmar.
Knitting: Cardigan
Lagom slapp farfarskofta traditionellt stickad nerifrån och upp men i princip helt utan sömmar. Modellen är nästan helt rak och härligt enkel, det enda som kan utmana är halskanten i nacken.
Knitting: Cowl
Flotterande mönster stickas med dubbelt garn, man stickar med två trådar av olika färg. Effekten påverkas av vilka färger man väljer, hur stor kontrast det är mellan dessa och vilken av färgerna som får bilda mönster. Mönstret skapas av att man lägger den ena tråden som en lös flottering på arbetets rätsida. I beskrivningen finns tips om hur man...
Knitting: Cowl
Flotterande mönster stickas med dubbelt garn, man stickar med två trådar av olika färg. Effekten påverkas av vilka färger man väljer, hur stor kontrast det är mellan dessa och vilken av färgerna som får bilda mönster. Mönstret skapas av att man lägger den ena tråden som en lös flottering på arbetets rätsida. I beskrivningen finns tips om hur man...
Knitting: Cuffs
Flotterande mönster stickas med dubbelt garn, man stickar med två trådar av olika färg. Effekten påverkas av vilka färger man väljer, hur stor kontrast det är mellan dessa och vilken av färgerna som får bilda mönster. Mönstret skapas av att man lägger den ena tråden som en lös flottering på arbetets rätsida. I beskrivningen finns tips om hur man...
Knitting: Cuffs
Flotterande mönster stickas med dubbelt garn, man stickar med två trådar av olika färg. Effekten påverkas av vilka färger man väljer, hur stor kontrast det är mellan dessa och vilken av färgerna som får bilda mönster. Mönstret skapas av att man lägger den ena tråden som en lös flottering på arbetets rätsida. I beskrivningen finns tips om hur man...
Knitting: Cuffs
Flotterande mönster stickas med dubbelt garn, man stickar med två trådar av olika färg. Effekten påverkas av vilka färger man väljer, hur stor kontrast det är mellan dessa och vilken av färgerna som får bilda mönster. Mönstret skapas av att man lägger den ena tråden som en lös flottering på arbetets rätsida. I beskrivningen finns tips om hur man...
Knitting: Cuffs
Mudden är konstruerad med öppen uppläggning för osynlig sammanfogning. Känns detta ovant, går det givetvis lika bra att lägga upp och maska av på vanligt sätt och sedan sy ihop mudden.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen stickas från sida till sida och har en aymmetrisk form. Sjalen kan stickas i två eller flera färger, men då mönstret har en fin struktur kan den även bli fin enfärgad.
Knitting: Beanie, Toque
Mössan stickas runt så att man slipper söm. Man börjar med rundstickor och byter till strumpstickor när maskantalet har blivit så litet att det känns stramt med rundstickan. De blommiga ränderna stickas i en eller flera färger, jag har valt ett självrandande garn som ger varje blomrand en egen färg. Då mönstret har en fin struktur kan mössan äve...
Knitting: Mid-calf Socks
Sockor med hällapp stickade från tån och upp.
Knitting: Fingerless Gloves
De blommiga ränderna stickas i en eller flera färger, allt efter smak. Avståndet (antal varv) mellan de blommiga ränderna kan varieras.
Knitting: Cuffs
Mudden är konstruerad med öppen uppläggning för osynlig sammanfogning och formad med hjälp av förkortade varv.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen stickas från nacken och utåt, den är U-formad vilket gör att den ligger bra över axlarna. Det är lätt att justera sjalens storlek och bredden på den avslutande kanten med blommiga ränder. Vill man kan varven mellan de blommiga räderna stickas i en färg eller slätstickas.
Knitting: Cardigan
Koftan är stickad nerifrån och upp. Kanten är gjord i flerfärgat bellismönster.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen är stickad från spets till spets. Lövkanten är stickade i flerfärgspatent medan själva sjalen är stickad i tvåvarvsrätstickning (2 varv från rätsidan och sedan 2 varv från avigsidan). Kanten ser lite olika ut på båda sidor och även om jag för kallar den ena för avigsidan tycker jag att båda sidor är fina.
Knitting: Poncho
Ponchon är stickad runt, nerifrån och upp, använd gärna ett mjukt garn med lite tyngd så att den är skön att ha på bara axlar och faller fint. Ponchon har en fläta i ena sidan, man kan givetvis göra flätor i båda sidor eller hoppa över flätor helt.
Knitting: Pullover
Plagget är stickat på rundstickor med början vid halsen och sedan neråt, detta innebär att det inte blir en enda söm att sy! Det är också lätt att justera plaggets längd och ärmlängd efter provning.
Knitting: Cowl
Halskragen stickas runt, uppifrån och ner. Den är smalare om halsen och blir vidare ner över axlarna, nästan som en liten poncho.
Crochet: Pullover
Plagget är virkat med en stor mormorsruta som rygg och flera mindre mormorsrutor som framstycke, men vill man kan man vända tröjan och ha den tvärt om. Även halsen är virkad av stolpgrupper. Ärmarna är resårstickade uppifrån och ner.
Knitting: Cardigan
Slätstickad kofta med isydd ärm och mosaikstickade kanter. Koftan är knapplös, men två pälshakar i bysthöjd håller ihop på ett snyggt och osynligt sätt om man så önskar.
Knitting: Cowl
Halskrage med stiliserade rosor inspirerade av mönster på blyinfattat glas.
Knitting: Beret, Tam
Mössan stickas runt så att man slipper söm. Man börjar med rundstickan och byter till strumpstickor när maskantalet har blivit så litet att det känns stramt med rundstickan. Fiskbensflätsmönstret är en lite annorlunda fläta som man kan sticka utan hjälpsticka. På engelska kallas flätan caliper cable.
Knitting: Beanie, Toque
Mössan stickas runt så att man slipper söm. Man börjar med rundstickan och byter till strumpstickor när maskantalet har blivit så litet att det känns stramt med rundstickan. Fiskbensflätsmönstret är en lite annorlunda fläta som man kan sticka utan hjälpsticka. På engelska kallas flätan caliper cable.
Knitting: Shawl / Wrap
Prickmönstret stickas i minst två kontrasterande färger, men man stickar endast med en färg i taget.
Knitting: Cuffs
Fiskbensflätsmönstret är en lite annorlunda fläta som man kan sticka utan hjälpsticka. På engelska kallas flätan caliper cable.
Knitting: Mittens
Fiskbensflätsmönstret är en lite annorlunda fläta som man kan sticka utan hjälpsticka. På engelska kallas flätan caliper cable.
Knitting: Beret, Tam
Mössan stickas runt så att man slipper söm. Man börjar med rundstickan och byter till strumpstickor när maskantalet har blivit så litet att det känns stramt med rundstickan. Fiskbensflätsmönstret är en lite annorlunda fläta som man kan sticka utan hjälpsticka. På engelska kallas flätan caliper cable.
Knitting: Cowl
Halskragen stickas uppifrån och ner samt runt så att man slipper söm. Man börjar med den korta rundstickan och byter till den längre när det blir trångt på stickan. Fiskbensflätan är en lite annorlunda fläta som man kan sticka utan hjälpsticka. På engelska kallas flätan caliper cable.
Knitting: Cuffs
Mudden stickas runt på strumpstickor (eller magic loop). Fiskbensflätsmönstret är en lite annorlunda fläta som man kan sticka utan hjälpsticka. På engelska kallas flätan caliper cable.
Knitting: Mid-calf Socks
Slät tunn bassocka med hällapp, stickad från tån och upp.
Knitting: Ankle Sock
Prickmönstret stickas i minst två kontrasterande färger men man stickar endast med en färg i taget.
Knitting: Beret, Tam
Mössan stickas runt så att man slipper söm.
Knitting: Fingerless Gloves
Prickmönstret stickas i minst två kontrasterande färger, men man stickar endast med en färg i taget.
Knitting: Cuffs
Muddarna är stickade fram och tillbaka och sys sedan ihop.
Knitting: Mittens
Utgångspunkten för dessa vantar var garnet som jag låtit spinna på Båvens spinnhus, www.bavensspinnhus.se (lite grövre 2-trådigt ullgarn, (c:a 100m/100g)). Garnalternativ med liknande stickfasthet skulle kunna vara Garnstudios Nepal.
Knitting: Mittens
OBS! Beskrivningen förutsätter grundläggande kunskap i tvåändsstickning.
Knitting: Cuffs
OBS! Beskrivningen förutsätter grundläggande kunskap i tvåändsstickning.
Knitting: Cardigan
Hela koftan stickas i dubbelt garn, en tråd av varje kvalitet.
Knitting: Pullover
Hela tröjan stickas i dubbelt garn, en tråd av varje kvalitet.
Knitting: Shawl / Wrap
Beskrivningen till denna sjal publicerades som en mysteriestickning i Året Runt sommaren 2015.
Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med mönster i flerfärgskrus.
Knitting: Cuffs
OBS! Beskrivningen förutsätter grundläggande kunskap i tvåändsstickning.
Knitting: Cuffs
OBS! Beskrivningen förutsätter grundläggande kunskap i tvåändsstickning.
Knitting: Cuffs
OBS! Beskrivningen förutsätter grundläggande kunskap i tvåändsstickning
Knitting: Mittens
OBS! Beskrivningen förutsätter grundläggande kunskap i tvåändsstickning.
Knitting: Mid-calf Socks
Slät raggsocka med hällapp, stickad från tån och upp.
Knitting: Mid-calf Socks
Slät tunn bassocka med hällapp, stickad från tån och upp.
Knitting: Shawl / Wrap
Detta är det perfekta restgarnsprojektet.
Knitting: Scarf
Magiska ränder är en förenklad variant av dubbelstickning, i detta fall får man en tvärrandig och en prickig sida.
Knitting: Cowl
Halskragen är stickad i ett ullgarn med återvunnet sarisilke som inte finns längre, men till exempel Marks & Kattens ECOull eller Garnstudios Nepal går att använda istället.
Knitting: Scarf
Halsduken är slätstickad runt, som ett rör, på rundsticka. När halsduken är färdig sys kortändorna ihop så att halsduken blir dubbel.
Knitting: Pullover
Plagget är slätstickat på rundstickor med början vid halsen och sedan neråt, detta innebär att det inte blir en enda söm att sy! Det är också lätt att justera plaggets längd och ärmlängd efter provning.
Crochet: Cardigan
Plagget är virkat med början vid halsen och sedan nedåt, detta innebär att det inte blir en enda söm att sy! Det är också lätt att justera plaggets längd och ärmlängd efter provning.
Knitting: Cardigan
Modellen är helt rak men formas av flätor vid midja, handleder och hals. Käppkanten är bred och rätstickad med en asymmetrisk knäppning.
Knitting: Cardigan
Modellen är uppstickad i det handspunna alpackagarnet Olivia (utgånget) varför garnåtgången kan är lite osäker.
Knitting: Legwarmers
Flätstickade benvärmare med spetskant.
Knitting: Scarf
Sjalen kan göras i vilket garn som helst men tänk på att det kan vara svårare att släppa maskor i ett luddigt garn.
Knitting: Beanie, Toque
Mössan passar huvudmått mellan c:a 55-58 cm. Mössan stickas sidledes i rätstickning med förkortade varv för att forma den.
Knitting: Beanie, Toque
Mössan stickas runt, nerifrån och upp. Formen på mössan åstadkoms genom byte av stickstorlek.
Knitting: Cozy - Other
3 julinspirerade krukvärmare som stickas nerifrån och upp.
Knitting: Cuffs
Magiska ränder är en förenklad variant av dubbelstickning, i detta fall får man en tvärrandig och en prickig sida.
Knitting: Cuffs
Magiska ränder är en förenklad variant av dubbelstickning, i detta fall får man en tvärrandig och en prickig sida.
Knitting: Cuffs
Magiska ränder är en förenklad variant av dubbelstickning, i detta fall får man en tvärrandig och en rutig sida.
Knitting: Cuffs
Magiska ränder är en förenklad variant av dubbelstickning, i detta fall får man en tvärrandig och en långrandig sida.
Knitting: Cuffs
Magiska ränder är en förenklad variant av dubbelstickning, i detta fall får man en tvärrandig och en långrandig sida.
Knitting: Beanie, Toque
Mössan stickas runt, nerifrån och upp. Formen på mössan åstadkoms genom byte av stickstorlek.
Knitting: Cowl
Halskragen stickas runt, uppifrån och ner. Formen på kragen åstadkoms genom byte av stickstorlek samt ökningar i sidorna (mot slutet).
Knitting: Beret, Tam
Enkel mössa av baskermodell.
Knitting: Cuffs
Enklaste mudden i tre olika varianter. Perfekt för nybörjaren.
Knitting: Beanie, Toque
Mössan stickas nerifrån och upp på rundsticka och/eller strumpstickor.
Knitting: Pullover
Plagget är slätstickat på rund- och strumpstickor med början vid kragen och sedan neråt, detta innebär att det inte blir en enda söm att sy! Det är också lätt att justera plaggets länd och ärmlängd efter provning eller att barnet växer.
Knitting: Shawl / Wrap
Beskrivningen till denna sjal publicerades som en mysteriestickning i Året Runt sommaren 2014.
Knitting: Cardigan
Enkla lilla koftan till det fina garnet.
Knitting: Cozy - Other
Fodralet stickas nerifrån och upp, först fram och tillbaka och sedan runt.
Knitting: Mid-calf Socks
Sockan stickas från tån och upp, skaftet stickas i ett mönster med lyfta maskor. Jag har använt ett mönstrat garn och ett enfärgat garn, men alla kombinationer är möjliga.
Knitting: Cardigan
Plagget är stickat på rundstickor fram och tillbaka med början vid halsen och sedan neråt. Det inte blir en enda söm att sy! Det är också lätt att justera plaggets längd efter provning.
Knitting: Pullover
Plagget är stickat på rundstickor med början vid halsen och sedan neråt, detta innebär att det inte blir en enda söm att sy! Det är också lätt att justera plaggets längd och ärmlängd efter provning.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen är stickad i flerfärgat bellismönster. Basen i mönstret är Bellismönstret och Stjärnmönstret som kombineras med lyfta maskor för att på ett enkelt sätt få fram mönstereffekten.
Knitting: Mittens
Mönsterbården är stickad i flerfärgat bellismönster. Basen i mönstret är Bellismönstret och Stjärnmönstret som kombineras med lyfta maskor för att på ett enkelt sätt få fram mönstereffekten.
Knitting: Cowl
Halskragen stickas runt, nerifrån och upp i flerfärgat bellismönster. Maskantalet förändras inte, formen på kragen åstadkoms genom byte av stickstorlek.
Knitting: Mittens
Vantarnas mudd är stickad fram och tillbaka i flerfärgat bellismönster och sys ihop, lite omlott med knapparna (utan knapphål då de inte behöver öppnas). Själva vanten är stickad runt på strumpstickor på traditionellt sätt.
Knitting: Cuffs
Muddarna är stickade i flerfärgat Bellismönster, basen i detta mönster är Bellismönstret och Stjärnmönstret som kombineras med lyfta maskor för att på ett enkelt sätt få fram mönstereffekten.
Knitting: Mittens
Ahi means Fire in Hawaiian, I choose the name because I made these mittens on a holiday trip to Oahu, and it also fits the hot colors.
Knitting: Cape, Poncho
The poncho is made from the bottom and up; at first you knit with two strands of yarn held together, at the end with one.
Knitting: Shawl / Wrap
Krokodilfjällsmönster har jag främst sett virkade, jag gillar att sticka och detta har blivit mitt sätt att komma fram till ett liknande resultat. Tekniken påminner mycket om att sticka muscher, så det är lite pilligt och ”fjäll-varven” går ganska långsamt.
Knitting: Cowl
Dieser Schal wird im traditionellen estnischen Fischschuppenmuster gestrickt. Es ist auch unter den Namen „Spiralrippen“ oder „falsches Entrelac“ bekannt. Die Strickrichtung ist von oben nach unten.
Knitting: Beanie, Toque
Mössan är nätt och har en tight passform, tanken är att den skall fungera bra när man är ute och springer eller under cykelhjälmen. Mössan stickas runt så att man slipper söm, reflextråden stickas tillsammans med det grå garnet i mössans kant.
Knitting: Ankle Sock
The sock is worked toe-up and finished with an edge of knitted crocodile scale stitches. The crocodile scale stitches are usually made by crocheting. I love to knit so this is my way of making them. The technique is similar to making bobbles so it takes some patience to do them.
Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med flerfärgsmönster. Till tvåändsstickning används vanligen i Z-tvinnade garner, då detta garn är S-tvinnat måste man se till att garnet inte snor ihop sig för hårt.
Knitting: Mittens
Mönstret på mudden har inspirerats av ett par sockor från Kurdistan som finns på Victoria & Albert Museum i London.
Knitting: Cape, Poncho
Ponchoetten stickas nerifrån och upp, först i dubbelt garn och sedan enkelt.
Knitting: Ankle Sock
Sockan stickas från tån och upp och avslutas med en kant stickad i krokodilfjällsmönster. Krokodilfjällsmönster har jag främst sett virkade, jag gillar att sticka och detta har blivit mitt sätt att komma fram till ett liknande resultat. Tekniken påminner mycket om att sticka muscher, så det är lite pilligt och ”fjäll-varven” kräver lite tålamod.
Knitting: Cowl
Halskragen stickas nerifrån och upp.
Knitting: Cuffs
Muddarnas nederkant är stickade i estniskt fiskfjällsmönster (även namn som spiralribb eller fusk-näverstickning förekommer). Roositudmönstret förekommer främst på estniska vantar och knästrumpor. Att göra roositumönster kan närmast jämföras med att brodera plattsöm samtidigt som man stickar.
Knitting: Cuffs
Mudden stickas från handen med krokodilfjällsmönstret först.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen stickas från spetsen och uppåt.
Knitting: Beret, Tam
The hat is made in an old Estonian scale pattern; also called Fish tail pattern, spiral rib or fake entrelac.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen är rätstickad med början vid nacken. När sjalen är klar kan du antingen maska av alla maskor löst eller avsluta med volangkanten. Volangkanten stickas vinkelrätt mot själva sjalen.
Knitting: Mittens
I got inspired of the Norwegian Selbu-patterns but broke the stars inhalves.
Knitting: Cowl
The cowl is made in Estonian scale pattern; also called Fish tail pattern, spiral rib or fake entrelac.
Knitting: Cowl
The cowl is made in Estonian scale pattern; also called Fish tail pattern, spiral rib or fake entrelac.
Knitting: Shawl / Wrap
Först stickas kanten, sedan plockas maskor upp och själva sjalen stickas.
Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med flerfärgsmönster.
Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med flerfärgsmönster.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen är inte en vanlig trekant, utan har utsträckta flikar för att ligga bra över axlarna och vara lätt att knyta även om den inte är så stor. Den stickas från nacken och utåt och det är lätt att öka storleken genom att göra fler omgångar av spetsmönstret om man vill (detta påverkar givetvis garnåtgången).
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen blir vändbar och får en prickig sida och en mer randig. Sjalen kan stickas i vilket ullgarn som helst, men välj gärna garn av liknande grovlek (och stickstorlek efter garngrovlek).
Knitting: Cardigan
Koftan Ylva har en enfärgad mosstickad kant men är i övrigt slätstickat på rundstickor fram och tillbaka med början vid halsen och sedan neråt, Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor.
Knitting: Mittens
Two-end knitted mittens with hook-stitch pattern.
Knitting: Vest
Västens form är inspirerad av isländska västar medan flerfärgsmönstret är inspirerat av Bohus stickning (men enklare att sticka då man endast stickar med två färger och låter Norogarnet göra jobbet). Plagget är stickat på rundstickor med början vid halsen och sedan neråt, detta innebär att det inte blir en enda söm att sy! Det är också lätt att ...
Knitting: Cuffs
Mudden är konstruerad med öppen uppläggning för osynlig sammanfogning. Känner du att detta känns ovant, går det givetvis lika bra att lägga upp och maska av på vanligt sätt och sedan sy ihop mudden.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen kan göras i vilket garn som helst, använd gärna flera trådar. Stickstorleken avgörs av vilket/vilka garner man valt och om man gillar ett tätare eller ett mer glest utseende.
Knitting: Cowl
Halskragen är stickad fram och tillbaka i Stjärnmönster. Den är stickad rak men sträcks i underkant när den är klar. Tycker du inte om att göra knapphål, hoppa över dem och sy fast knapparna genom båda lagren (då blir halskragen inte öppningsbar).
Knitting: Cuffs
Muddarna är stickade fram och tillbaka i Bellismönster. De stickas från sida till sida och sys sedan ihop med lite överlapp. Knapparna har ingen funktion utan är endast dekoration.
Knitting: Cowl
Halskragen är stickad uppifrån och ner, jag vill gärna använda avigsidan ut, men båda fungerar som rätsida. Mönstret är en variation av estniskt fiskfjällsmönster (även namn som spiralribb eller fusk-näverstickning förekommer).
Knitting: Cuffs
Mudd i fiskfjällsmönster. Garn av tunn sockgarnstjocklek, drops akpacka eller liknande passar också.
Knitting: Cuffs
The cuffs are made in an old Estonian scale pattern; also called Fish tail pattern, spiral rib or fake entrelac.
Knitting: Cuffs
The cuffs are made in an old Estonian scale pattern; also called Fish tail pattern, spiral rib or fake entrelac.
Knitting: Cuffs
Mudden är stickad i mosaikstickning, men inte riktigt som vanligt. Betydligt lättare än vanlig flerfärgsstickning eftersom man bara stickar med en färg i taget.
Knitting: Beret, Tam
Mössa stickad i Estniskt fiskfjällsmönster. Garn av tunn sockgarnstjocklek eller liknande passar. Att jag föreslår självrandande garn är att man då får många färger i ett nystan, restgarner av MINST två färger fungerar också.
Knitting: Cuffs
The cuffs are made in an old Estonian scale pattern; also called Fish tail pattern, spiral rib or fake entrelac.
Knitting: Cuffs
Mudden är konstruerad med öppen uppläggning för osynlig sammanfogning. Känns detta känns ovant går det givetvis lika bra att lägga upp och maska av på vanligt sätt och sedan sy ihop mudden. Själva mudden är rätstickad medan kanterna är gjorda i mosaikstickning, allt stickas i ett.
Knitting: Cowl, Shawl / Wrap
Fuskmöbius stickad i fiskfjällsmönster.
Knitting: Cowl
Konformad halskrage i fiskfjällsmönster. Att jag föreslår självrandande garn är att man då får många färger i ett nystan, restgarner av MINST två färger fungerar också.
Knitting: Cuffs
Tulpanformad mudd i fiskfjällsmönster. Garn av tunn sockgarnstjocklek eller liknande passar. Att jag föreslår självrandande garn är att man då får många färger i ett nystan, restgarner av MINST två färger fungerar också.
Knitting: Cuffs
Mudd i fiskfjällsmönster (stor ruta). Garn av tunn sockgarnstjocklek eller liknande passar. Att jag föreslår självrandande garn är att man då får många färger i ett nystan, restgarner av MINST två färger fungerar också.
Knitting: Cuffs
Mudd i fiskfjällsmönster (liten ruta). Garn av tunn sockgarnstjocklek eller liknande passar. Att jag föreslår självrandande garn är att man då får många färger i ett nystan, restgarner av MINST två färger fungerar också.
Knitting: Pullover
Tröjan är slätstickad på rundstickor med början vid halsen och sedan neråt, detta innebär att det inte blir en enda söm att sy! Det är också lätt att justera plaggets längd och ärmlängd efter provning.
Knitting: Scarf
Sjalen går att göra i tre olika versioner, kort, mellan och lång, det är längden på den mönsterstickade delen av sjalen som skiljer. Den stickas antingen i enkelt garn på 3½ eller dubbelt garn på 5mm.
Crochet: Sleeveless Top
Plagget är virkat som tre mormorsrutor som sammanfogas och kompletteras sedan med stolprupper virkade neråt, både fram och tillbaka och runt.
Knitting: Cuffs
Muddarna är stickade fram och tillbaka i fiskbensmönster. De stickas från sida till sida och sys sedan ihop. I-snoddkanten går över två sidor (avmaskningskanten och en sida som sedan blir muddens överkant), för att muddarna skall bli spegelvända görs den olika på båda muddarna.
Crochet: Pullover
Tröja, virkad i rundlar. Beskrivningen nedan är inte exakt, utan beskriver hur jag gått till väga med den storlek på rundlar (3,5 cm) jag har.
Knitting: Pullover
Slätstickad klockad tröja.
Knitting: Cardigan
Omlottkofta stickad från sida till sida.
Knitting: Tee
Slätstickad t-shirt.
Knitting: Pullover
Slätstickad, v-ringad tunika.
Knitting: Coat / Jacket
Mosstickad kofta/jacka, stickad i 2-trådigt ullgarn och tunn alpacka (10/3) i flera färger + restgarner i bomull, silke, tunn ull, kid mohair, chenille, bandgarn etc i flera färger. Man stickar alltid med minst två trådar samtidigt. Kan givetvis även stickas enfärgad.
Knitting: Pullover
Kort och klockad tröja.
Knitting: Cardigan
V-ringad omlottkofta stickad med två trådar samtidigt, en av vardera garnet.
Knitting: Cuffs
Mudd stickad i viggmönster. Basen för mig när jag gjorde dessa muddar var lite (c:a 20 gram) garn jag spunnit själv och det är det jag använt som kontrastgarn.
Knitting: Cuffs
Flätstickad mudd som är stickad på strumpstickor på motsvarande sätt som ett strumpskaft eller en vante stickas och passar en handledsvidd på 15-17 cm och är ganska tight.
Knitting: Fingerless Gloves, Cuffs
3 olika muddar, rätstickade på diagonalen.
Knitting: Cuffs
Mudden är konstruerad med öppen uppläggning för osynlig sammanfogning. Känner du att detta känns ovant, går det givetvis lika bra att lägga upp och maska av på vanligt sätt och sedan sy ihop mudden på insidan.
Knitting: Fingerless Gloves, Cuffs
Mudden är stickad på strumpstickor på motsvarande sätt som ett strumpskaft eller en vante stickas och passar en handledsvidd på 15-18cm men är ganska stretchig.
Knitting: Cowl
Halskrage stickad i fiskbensmönster uppifrån och ner. Den går att sticka i vilket garn som helst, men använd en sticka som är betydligt grövre än den du vanligen använder till det garn du valt.
Knitting: Shawl / Wrap
The shawl will be reversible, one side with more colors and one more single colored. You can use any wool yarn you like but choose similar thickness (let the yarn decide what needles you’ll use). I used scrap yarn, you can also use self striping yarns.
Knitting: Cuffs
Rätstickad pärlmudd formad med förkortade varv.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen blir vändbar och får en mer färgglad sida och en mer enfärgad. Sjalen kan stickas i vilket ullgarn som helst, men välj gärna garn av samma grovlek (och sticka efter garngrovlek). Jag stickade i restgarner, men kan även använda självrandande garn.
Knitting: Cowl, Shawl / Wrap
Fuskmöbius stickad i fiskbensmönster.
Knitting: Cuffs
Mudd stickad i slätstickning och avigvänd slätstickning och formad med förkortade varv.
Knitting: Mittens
Two-end knitted mittens with hook-stitch pattern.
Knitting: Scarf
Halsduken är stickad i fiskbensmönster i två färger och i två riktingar, det går givetvis även att sticka den enfärgad. I beskrivningen plockar man upp maskor i ena sidan av den första delen och fortsätter sticka, det går givetvis att sticka delarna separat och sy ihop dem.
Knitting: Cuffs
Rätstickad pärlmudd stickad på diagonalen, sammanfogad med maskstygn.
Knitting: Cuffs
Rätstickad mudd med pärlor.
Knitting: Shawl / Wrap
The shawl can be made in any lace weight yarn, feel free to change needles so that you get the look that you like. The shawl will also look nice in a slightly thicker yarn. The shawl is knitted from the neck and down.
Knitting: Cuffs
Mudd stickad i flerfärgsribb och ett enkelt spetsmönster, den är stickad på strumpstickor på motsvarande sätt som ett strumpskaft stickas.
Knitting: Cape, Shawl / Wrap
Rätstickad sjal i annorlunda omfamnade form. Uddkanten stickas i ett direkt på sjalen.
Knitting: Cuffs
Spetsstickad mudd formad med förkortade varv.
Knitting: Mittens
Two-end knitted mittens with hook-stitch pattern.
Knitting: Cuffs
Mudd stickad med ytmönster och pärlor, avslutas med avigstickad pärlsnodd.
Knitting: Cowl, Cuffs, Beanie, Toque
Set med mössa, fuskpolo och muddar stickade runt i dragspelsstickning. För att minska “hacken” vid färgbyte har jag även beskrivit min favoritmetod för “jogless stripes”.
Knitting: Cuffs
Spetsstickad mudd med pärlor, formad med förkortade varv.
Knitting: Cuffs
Spetsstickad mudd formad med förkortade varv.
Knitting: Cuffs
Rätstickad mudd med pärlor och liten picotkant.
Knitting: Cuffs
Spetsstickad mudd formad med förkortade varv.
Knitting: Cardigan
Oknäppt kofta i flerfärgspatent. Modellen är nätt och går precis ihop mitt fram (ingen omlott) och kan därför inte knäppas. Vill du kan du lägga till några maskor på varje framstycke och sedan stänga med stor säkerhetsnål, brosch eller liknande.
Knitting: Cuffs
Spetsstickad mudd med virkad avmaskning. Mudden är stickad på strumpstickor på motsvarande sätt som ett strumpskaft stickas.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen kan göras i vilket tunt garn som helst och stickstorleken avgörs av om man gillar ett tätare eller ett mer glest utseende. Sjalen stickas från nacken och utåt.
Knitting: Tee, Sleeveless Top, Vest
Västen är stickad i ett tvåtrådigt löstvinnat garn. Det var något av det första jag spann varför informationen om garnet är osäker. Då jag var osäker på hur mycket garn jag hade började jag med en tillfällig uppläggning vid halsen och stickade kragen sist (så har jag inte skrivit i beskrivningen, men är du osäker på ditt garn kan ju du göra dets...
Knitting: Cuffs
Mudden stickas från sida till sida och sammanfogar med maskstygn eller sys ihop. Spetsmönstret är lite pilligt men inte svårt.
Knitting: Cowl
Fuskpolo i flerfärspatent som går att bära på två sätt.
Knitting: Cuffs
Mudd i flerfärgspatent och fläta.
Knitting: Cuffs
Trumpetformad mudd i flerfärgspatent.
Knitting: Cuffs
Enkla muddar i flerfärgspatent.
Knitting: Feet / Legs - Other
Sockmudd med mönster inspirerat av Bohus stickning.
Knitting: Feet / Legs - Other
Sockmudd med mönster inspirerat av Bohus stickning.
Knitting: Spats, Feet / Legs - Other
Sockmudd med mönster inspirerat av Bohus stickning.
Knitting: Spats
Sockmudd med mönster inspirerat av Bohus stickning.
Knitting: Fingerless Gloves, Cuffs
Halvvantar med mönster inspirerat från norska Fanatröjan.
Knitting: Cuffs
Enkel mudd med spetsstickad kant. Sammanfogas med maskstygn.
Knitting: Cuffs
Rätstickad mudd med pärlor.
Knitting: Scarf
När sjalen är färdigstickad släpps i samband med avmaskningen vissa maskor (se diagram) och får löpa ner, det är det som ger sjalen dess gleshet. Detta gör också att sjalen växer, min blev nästan dubbelt så lång och bred
Knitting: Mittens
Pattern also available in Swedish:
Knitting: Neck / Torso - Other
Halssmycke med uddar, lite klurigt i början men sedan lättstickat.
Knitting: Shawl / Wrap
Slätstickad trekantssjal.
Knitting: Cuffs
Flätstickad mudd med pärlpicotkant.
Knitting: Shawl / Wrap
Trekantssjal i “scribbled lace” (klotterspets).
Knitting: Shawl / Wrap
Trekantssjal i “scribbled lace” (klotterspets).
Knitting: Cowl
Halskragen går att bära på två sätt, som en löspolo med den breda sidan innanför eller som en dekorativ (men ändå varm) krage ovanpå jackan.
Knitting: Scarf
Rak stola.
Knitting: Mittens
Two-end knitted mittens with hook-stitch pattern.
Knitting: Cowl
Fuskmöbius stickad i “bruten” flerfärgspatent.
Knitting: Shawl / Wrap
Spetsstickad trekantssjal.
Knitting: Mittens
Ahi betyder Eld på hawaiianska, jag valde namnet då jag stickade vantarna i dessa eldiga färger under en semester på Oahu (en av Hawaiis öar).
Knitting: Shawl / Wrap
Rätstickad trekantssjal med eller utan volang.
Knitting: Cardigan
Kofta ”utan sömmar”.
Knitting: Shawl / Wrap
Volangboa.
Knitting: Scarf
Spetsstickad halsduk.
Knitting: Shawl / Wrap
Spetsstickad trekantssjal stickad från nacken och utåt.
Crochet: Scarf
Virkad volangsjal.
Knitting: Shawl / Wrap
Trekantssjal i enkelt spetsmönster stickad från nacken och utåt.
Knitting: Cowl
Halskragen är stickad sidledes vilket gör att det är lätt att justera vidden.
Knitting: Scarf
Spetsstickad halsduk. Det är lätt att justera länd och bredd.
Knitting: Shawl / Wrap
Denna sjal är i formen inspirerad av sjalarna från Färöarna. Formen gör att sjalen ligger bra på axlarna. Det som skiljer från de traditionella sjalarna är att den inte är stickad nerifrån och upp med ett stort antal maskor att lägga upp, istället börjar man med ett fåtal maskor.
Knitting: Scarf
Mönstret är på svenska.
Knitting: Shawl / Wrap
Spetsstickad sjal stickad från nacken och utåt.
Knitting: Shawl / Wrap
Rätstickad sjal med spetsstickad kant.
Knitting: Shawl / Wrap
Rätstickad sjal formad som en halv oval. Uddkanten stickas i ett direkt på sjalen.
Knitting: Cowl
Halskrage stickad i flerfärgspatent.
Knitting: Cardigan
Koftans överdel är stickat från sidan, nederdelen plockas upp och stickas uppifrån och ner. Inga sömmar.
Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med mönster i flerfärgskrus.
Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med mönster i flerfärgskrus.
Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med mönster i flerfärgskrus.
Knitting: Mittens
Tvåändsstickade vantar med mönster i flerfärgskrus.
Knitting: Cowl
The pattern is written in english.
Knitting: Scarf
Enkel spetsstickad rektangulär scarf.
Knitting: Shawl / Wrap
Lättstickad spetssjal, bra för den som inte stickat spets tidigare.
Knitting: Cuffs
The rose pattern on the cuff is an old traditional pattern from Gotland (the biggest island in Sweden). The grey ridges are inspired from the ancient wall surrounding Visby, the biggest town on Gotland.
Knitting: Cuffs
Rätstickad mudd med volang stickad i ett.
Knitting: Shawl / Wrap
Rätstickad sjal stickad från nacken och utåt. Enda dekoren är en dubbelhålrad mitt i och den avslutande volangen i avvikande färg.
Knitting: Cuffs
Mönstret är på svenska.
Knitting: Shawl / Wrap
Mönstret är på svenska.
Knitting: Shawl / Wrap
The pattern is in Swedish.
Knitting: Pullover
Mönstret är på svenska.
Knitting: Cowl, Collar
The pattern is in Swedish.
Knitting: Scarf
Halsduken är stickad i “aplstickning” som ser mycket svårare ut äv vad det är!
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen är stickad från nacken och utåt. Kanten kan närmast beskrivas som rätstickade flätor blandat med enkel spetsstickning och avslutas med en virkad avmaskning.
Knitting: Shawl / Wrap
Sjalen stickas från nacken och utåt och den är lätt U-formad för bra passform. Pärlorna är i ytterkanten och kan lätt uteslutas. Avmaskningen är virkad.
Knitting: Mittens
Lättstickad vante med tumkil och en passpoal i avvikande färg som dekor.
Knitting: Mittens
Rätstickad vante stickad på “fel” ledd. Storleken beror på vliken sticka du väljer 5, 5½ eller 6 mm.
Knitting: Mittens
Mudden är virkad och själva vanten är stickad.
Knitting: Mittens
Pattern in Swedish.
Knitting: Cuffs
Mönstret är på svenska.
Knitting: Cuffs
Mönstret är på svenska. Pattern in Swedish.
Knitting: Mittens
Mönstret är på svenska. The pattern is in Swedish.
Knitting: Shawl / Wrap
Mönstret är på svenska.